Yoga & Meditatie

'Be in harmony with yourself.'

Gelukkig zijn. Genieten van het leven en van de kleine dingen om ons heen. Zo makkelijk geschreven maar zo moeilijk om jezelf zo te voelen. Depressies, stress, vermoeidheid en slecht slapen, burn-out en angsten. Ze komen steeds vaker voor en meer mensen lijken er last van te hebben. 

Ook wij vinden het soms nog moeilijk om op het juiste moment gas terug te nemen. Te ontspannen, tijd voor onszelf te nemen om even helemaal niks te doen. We hebben op een dag meer prikkels dan ooit te verwerken en we leggen onszelf meer verwachtingen op dan ooit tevoren. Door de komst van het internet lijkt de wereld van een ander veel rooskleuriger. Hoe blijven we dicht bij onszelf, met beide benen op de grond. Hoe word je gelukkig? 

 

Toen Tamara in 2010 in aanraking kwam met de spijkermat ondervond ze hoe fijn het is om een rustmoment te nemen. Even met helemaal niks bezig zijn en te onthaasten. Door de jaren heen heeft ze ook hier haar liefde voor yoga en meditatie ontdekt. 

Een moment nemen om te vertragen. Een rustmoment te nemen en te zijn in het moment. Relativeren, ontspannen en dankbaar zijn. Met Yoga breng je jouw lichaam tot rust en laat je de spanning in de spieren los. Met mediteren creëren we een mentaal rustmoment. Even aan niks denken. Onze monkeymind tot rust brengen. De ene dag lukt het beter dan de andere dag. Door elke dag te oefenen word je er steeds beter in.

Yoga

Als je aan yoga denkt dan komt er mogelijk iets bij je op zoals bijvoorbeeld de zonnegroet. Maar wat is yoga nu eigenlijk en waar komt dit vandaan?

Yoga komt oorspronkelijk uit India, ontstaan vanuit het Hindoeïsme. Yoga betekent in het Sanskriet (één van de officiële talen van India); samenbrengen of verbinden. Het doel van yoga is lichaam en geest in balans brengen en met elkaar te verbinden.

De populariteit van yoga in het westen neemt toe. Ook in Nederland is er steeds meer belangstelling. De afgelopen jaren zijn mensen meer bezig met hun bewustzijn en gezondheid. Stressbestendigheid, gevoel van rust, fit- en lenigheid zijn enkele positieve effecten van het beoefenen van Yoga. Er bestaan meerdere vormen van yoga met diverse doeleinden. Elke variant van yoga kent zijn eigen methoden, oefeningen en toepassingen.

Yoga wordt ook wel omschreven als een lifestyle, a way of life. Of zoals Johan Noorloos (bekende yogadocent) zegt: “Yoga begint pas als je van de mat afstapt”.

Yoga voor meer ontspanning in jouw leven

Wist je dat we 95% van onze beslissingen maken met ons onderbewuste systeem. Maar dat we in de huidige maatschappij amper nog ruimte geven aan ons onderbewuste systeem. Dit komt omdat we ontzettend veel prikkels te verwerken hebben. Als ontspanning kijken we tv of scrollen we op onze telefoon. Hiermee neem je geen rustmoment maar krijg je alleen nog maar meer pikkels te verwerken. Neem nu eens de tijd om niks te doen. Lekker te lummelen, wandelen in de natuur, stilzitten en focussen op onze ademhaling (meditatie) of ervaar eens de kracht van yoga.

Meditatie

Meditatie kent zijn oorsprong vanuit het Hindoeïsme en Boeddhisme. Door de hedendaagse stress en drukte voelen steeds meer mensen zich opgejaagd en ervaren stress. Mediteren is een effectieve manier om hiermee om gaan door in volledige aandacht te zijn met alles wat je doet. Slechts een paar minuten per dag kan al veel effect hebben.

Wanneer je begint met mediteren en je hebt nog geen ervaringen kan je dit het beste doen in een stille, lege ruimte. Hierdoor ervaar je geen onnodige afleiding. Wanneer je mediteert probeer je gedachten te laten gaan en stress los te laten. Je richt jouw aandacht op de ademhaling.

Op deze manier krijg je controle over gedachten en geef je jouw geest de kans om tot rust te komen. Je leert gevoelens en blokkades te herkennen en zo dichter bij jezelf te komen. Op deze manier vermindert je lichaam stresshormonen en verlaagt het je bloeddruk. Dit heeft een positief effect op je gezondheid en je innerlijke rust. Hierbij kan je een spirituele belevenis (hogere staat van bewustzijn) ervaren, maar dat hoeft niet.

Wetenschappelijk is het zelf aangetoond dat meditatie het immuunsysteem versterkt. Het verbeterd de cognitieve focus en kan emoties positief beïnvloeden. Start met een aantal minuten per dag. Probeer een vast moment op de dag te nemen. Start niet meteen met een half uur, maar met een paar minuten. En wees vooral niet te streng voor jezelf ;).

Een wijs persoon zei ooit: mediteer elke dag 10 minuten. Heb je het te druk? Mediteer dan 30 minuten! Dit mooie gezegde geeft aan dat wanneer je een moment neemt om te observeren. Je realiseert dat sommige dingen misschien niet zo belangrijk zijn.

Kleurrijke Yoga en Meditatie producten

Je ziet steeds meer initiatieven om mensen bekend te maken met de kracht van yoga en meditatie. Ook in het bedrijfsleven wordt het meer toegepast. Het wat “stoffige” en “zweverige” imago van Yoga en Meditatie is gelukkig op zijn retour. Met het design van onze yoga en meditatie producten willen wij hier ook graag een positieve bijdrage aan leveren. Wij kiezen bewust voor frisse kleuren en prints.

favoriete en simpele meditatie oefeningen
Meditatiekussen kopen, welk model past Flowee
meditatie flowee zabuton meditatiekussen