De voordelen van Yoga op een rijtje

Yoga brengt veel voordelen met zich mee. In ons drukke leven zijn we altijd op zoek naar momenten en manieren om te kunnen ontspannen. We gaan graag naar de sauna, houden van lekker eten met vrienden en sluiten onze dag meestal af op de spijkermat. Daarnaast kunnen we ook enorm genieten van een lesje yoga. Ok, meestal dan ;-)!

Want soms kan Yoga ook erg confronterend en uitdagend zijn. Maar vaak voelen we onszelf sterk, uitgerust en geïnspireerd door een uurtje yoga. Dit is ook afhankelijk van de vorm yoga die je doet lees daarover meer in onze blog over yogavormen.

De voordelen van yoga waar wij enthousiast van worden:

1. Beter nachtrust

Aan het eind van de dag lig je in bed klaar om te gaan slapen maar je hoofd is nog overvol. Een van de redenen waarom wij graag gebruik maken van onze spijkermat. Maar ook yoga helpt ons hierbij. Yoga kalmeert de geest en helpt je om dingen los te laten. Een van onze favoriete vormen voor het slapen gaan is Yoga Nidra. Deze variant kan je ook erg gemakkelijk op bed doen voordat je gaat slapen en ideaal in combinatie met de spijkermat.

2. Meer energie

Soms heb je geen zin om van de bank af te komen om te gaan bewegen. Maar vaak levert beweging juist meer energie op. Deels omdat de doorbloeding en jouw hersencellen geactiveerd worden. Anderzijds zijn er bij yoga bepaalde oefeningen (asana’s) die jou positieve energie kunnen geven. Of juist negatieve energie loslaten.

3. Meer in balans

In onze huidige maatschappij zijn we erg gericht op presteren. Laten zien hoe goed je bent en wat je allemaal kan. Typisch gevalletje het gras is altijd groener aan de overkant. Daarom willen we zelf vaak ook meer en steeds beter. We vergeten tijd voor onszelf te nemen en raken daardoor de balans kwijt.

Yoga daagt je uit om de uitdaging met jezelf aan te gaan. De balans weer terug te vinden dus jouw geest en lijf. En dit klinkt misschien wat zweverig maar het is niet meer dan voelen hoe het met je gaat. Hoe voel je jezelf. Hoe gaat het met je? Vaak besteden we daar geen aandacht aan of nemen we er geen tijd voor. Yoga maakt je bewust van hoe jij jezelf voelt.

4. Vermindering van stress en angst

Door yoga leer je te ontspannen, zowel lichamelijk als mentaal. Even geen tijd om aan de dagelijkse rompslomp te denken. Hierdoor is er minder ruimte voor stress en angst. Ook hierbij kunnen bepaalde asana’s helpen om negatieve energie los te laten.

5. Verbetering van de doorbloeding

De verschillende houdingen stimuleren de doorbloeding in het lichaam. Afvalstoffen worden beter en sneller afgevoerd. Daarom is het ook belangrijk om voldoende water te drinken na een yogales.

6. Verlaging bloeddruk

De ontspanningsoefeningen die vooral op het eind van een yogales worden gedaan verlagen de bloeddruk. Denk hierbij aan de savasana of een meditatie bijvoorbeeld. 

7. Versterkt jouw lichaam

Door de verschillende asana’s wordt jouw gehele lichaam versterkt. Niet alleen de spieren maar ook de botten. Doordat je langer in een houding blijft worden ook deze versterkt! Daarnaast krijgt ook jouw houding door yoga een boost.

yogavormen

8. Innerlijke rust

Meer dan vroeger ervaren we een onrust in ons lichaam. We hebben dagelijks ook veel meer prikkels te verwerken door de opkomst van de computer en onze telefoon. Niet gek dan ook dat we meer last hebben van onrust. Door regelmatig en voor een lange tijd aan yoga te doen geef je jezelf de kans om die drukte van binnen kwijt te raken. Waardoor je meer innerlijke rust ervaart.

Wil jij nu beginnen met yoga maar weet je niet zo goed hoe? Er ten slotte ook zoveel aanbod van verschillende vormen van yoga en verschillende docenten. Start daarom eens met een onlinecursus! Happy with Yoga heeft een mooie cursus speciaal voor beginners. Ontdek wat yoga voor jou kan betekenen!

Wij zijn enthousiast over Happy With Yoga: Melanie & Rolf nemen je stap voor stap mee. Ze laten je op een laagdrempelige manier kennis maken met yoga. Niet zweverig en in gemakkelijke duidelijk taal en op jouw eigen tempo. Start een online cursus zodat je in jouw eigen tijd kunt starten. Je hoeft niet te haasten naar een les en wordt niet afgeleid door anderen.

Bron: Happy With Yoga
Bron: Wendyonline

Delen? Ja graag!