Een relaxte thuiswerkplek inrichten: is dit überhaupt mogelijk? Sommigen van ons zijn het misschien al gewend om thuis te werken, hebben al een thuiswerkplek en vinden het heerlijk. Anderen zullen in deze gekke tijd enorm moeten wennen. Wij zijn zelf blij dat het in ieder geval voor velen van ons mogelijk is om thuis te werken: zo hebben we toch verspreiding van het Coronavirus kunnen beperken. Wel is het fijn als je een fijne werkplek kunt inrichten. Want hoe voorkom je rugklachten als je aan je eettafel zit? En hoe zorg je dat je toch het gevoel hebt dat je kunt ontspannen zodra je laptop dichtgaat? Hieronder delen we graag onze vijf tips met jou.

 

Tip 1: Zorg voor een comfortabele thuiswerkplek.

Om thuis te werken hebben we gelukkig niet veel nodig. Vaak komen we met een telefoon, laptop en snel internet al een heel eind. Maar ook juist hier ligt het gevaar: al snel gaan we aan de keukentafel in de verkeerde houding zitten werken. Klachten zoals hoofdpijn en een stijve nek of schouders zijn veelvoorkomende problemen die ontstaan bij het thuiswerken. Juist daarom is een goede thuiswerkplek inrichten ontzettend belangrijk! Het liefst een vaste werkplek zodat je werk en privé gescheiden kunt houden. En werk zeker niet vanuit bed!

Let bij een goede werkplek op:

thuiswerkplek inrichten relaxt

Tip 2: Beweeg regelmatig.

De hele dag in dezelfde houding werken is niet goed. Als je thuis werkt beweeg je veel minder dan als je naar kantoor gaat. Juist daarom is het belangrijk om elk half uur even te bewegen. Zet eventueel een alarmklokje om jezelf eraan te herinneren dat je even gaat bewegen. Probeer ’s ochtends of na de lunch een wandeling te maken om je benen te strekken en de doorbloeding te activeren. Blijf zeker niet de hele dag op je thuiswerkplek zitten. Op kantoor doe je dit normaal gesproken ook niet!

Als je wat te drinken gaat pakken maak er dan gelijk een mini work-out van; herhaal bijvoorbeeld een aantal squats, maak een paar situps of push ups. Maak er eventueel een uitdaging voor jezelf van door een lijstje te maken van herhalingen die je deze dag wilt doen (bijv. 3x 15 quats, 3x 15 sit ups, 3x 15 push ups). Deze kun je dan afvinken als je ze gedaan hebt. Leuke bijkomstigheid is dat je er een positief voldoeningsmomentje uit kan halen wanneer je het lijstje hebt afgewerkt ;-)!

Tip 3: Structuur bij je thuiswerkplek inrichten

Thuiswerken vraagt enige discipline. Laat jezelf niet afleiden door klusjes die in huis liggen of door je privé telefoon die waarschijnlijk roodgloeiend staat met alle appjes van mensen die ook thuis zitten. Beperk ook het nieuws dat je tot jezelf neemt. Zorg simpelweg voor structuur door een planning te maken en maak eventueel met een collega afspraken over wat je gaat doen. Plan elke dag bijvoorbeeld een moment in dat je contact met elkaar hebt om te bespreken wat je die dag hebt gedaan en wat je planning voor de dag erna is. Zo houd je elkaar scherp.

Tip 4: Sta op alsof je naar je werkt gaat.

Begin aan je dag alsof je gewoon naar je werk gaat. Zet op tijd de wekker en begin aan je ochtendroutine. En niet geheel onbelangrijk: trek je normale (werk)kleren aan. Dit werkt echt beter dan wanneer je in jouw zondagse chill outfitje achter de computer gaat zitten. Zo voelt het alsof je een beetje kantoor in je thuiswerkplek hebt ingericht.

Tip 5: Drink voldoende.

Hoewel deze tip niet direct iets met thuiswerken of een ideale thuiswerkplek te maken heeft is het wel belangrijk om voldoende te blijven drinken. Vaak zijn we thuis geneigd langer door te werken of juist vaker klusjes tussendoor te doen. Buiten de structuur van kantoor bestaat de kans dat je minder drinkt. Wanneer je voldoende water binnen krijgt worden alle afvalstoffen in het lichaam beter en sneller afgevoerd. Ook zorgt een goede hydratie ervoor dat je geen hoofdpijn krijgt.

Mocht je vergeten wat te drinken te pakken schrijf dan op een briefje hoeveel je drinkt en leg deze naast je neer. Op deze manier word je er zelf aan herinnert op het moment dat je even van jouw beeldscherm weg kijkt. Zo blijf je in beweging om wat te drinken te pakken en regelmatig naar de wc te gaan. Voeg limoen, munt, komkommer of iets anders aan je water toe voor de smaak. Naast voldoende water kan ook een spijkermat je helpen bij het beter afvoeren van de afvalstoffen omdat deze o.a. de doorbloeding activeert.

Thuiswerkplek inrichten: stijve nek of hoofdpijn voorkomen?

Heb je ondanks deze tips toch last van een stijve nek/schouders of hoofdpijn? Probeer dan tussendoor een ontspanningsmoment op het spijkermat nekkussentje in te lassen. Door de drukpunten van de spikes wordt de doorbloeding geactiveerd en ontspan je de spieren. Zo verminder je klachten als hoofdpijn of nekpijn. Daarnaast zorgen de prikkels ervoor dat je je hoofd even leegmaakt, waardoor je daarna weer met frisse energie door kunt werken. Lees hier meer over hoe je de Flowee Spijkermat nekkussen kunt gebruiken bij hoofdpijnklachten.

”Erg blij met mijn matje en kussen”

Mijn slaap is verbeterd na een paar dagen gebruik en ondanks het plotselinge thuiswerken waarbij ik ineens uren achter de laptop moet doorbrengen, nog geen rug en nek klachten gehad. De eerste keer is wennen, maar na een tijdje voelt het erg ontspannend aan.

Daphne, Den Bosch

Delen? Ja graag!