Piekeren, gedachten die in je hoofd rondzwerven, meestal negatief van aard, die je niet veel verder helpen dan alleen nog meer (negatief) denken. Zeker in de winterperiode hebben we er allemaal wel eens last van. Wellicht herken je het wel? Wat als… Hoe gaan we… Had ik nou maar…

Het is op zo’n moment goed om jezelf een halt toe te roepen en proberen deze gedachten voor jezelf te ordenen. Zodat er weer ruimte komt voor fijne en positieve, gedachten. Want uiteindelijk brengen positieve gedachten je meer dan dat je bijvoorbeeld blijft piekeren over iets wat gebeurd is en waar je toch niks meer aan kunt veranderen. We delen graag onze 10 tips met jou hoe jij kan stoppen met piekeren.

piekeren

Stop met piekeren met deze 10 tips:

1. Schenk jezelf een kop thee in en ga heerlijk weg zitten dromen en fantaseren. Wat zijn je dromen? Wat wil je bereiken en waar wil je naar toe. Laat het toe dat je gedachten lekker af dwalen en denk alleen maar aan mooie dingen. In het kader van wat je uitzend in het universum komt vroeg of laat weet terug. Positief denken is moeilijker dan negatief denken. Waarom? Simpelweg omdat ons oerbrein altijd op de hoede is voor gevaar. Onze gedachten zoeken naar de ‘problemen’ die op de loer liggen zodat we onszelf op tijd kunnen beschermen. Niet meer van deze tijd maar we hebben er wel mee te dealen. Goed als jezelf hiervan bewust bent!

2. Word je overvallen door negatieve gedachten. Wees lief voor jezelf en ga iets leuks doen waar je vrolijk van wordt. Bijvoorbeeld wandelen, leuke foto’s van vroeger bekijken of muziek luisteren. Dit kan echt van alles zijn!

3. Maak een lijst met de dingen waar je ’s nachts wakker van ligt, waar je je zorgen over maakt of waar je bang voor bent. Laat de lijst een dag liggen en kijk er nog een keer naar. Pak een rode stift en streep alles van je lijst waarvan je weet dat het geen zin heeft om je er druk over te maken. Hou minstens één zorg over en sta jezelf toe om daar elke dag vijf minuten over te piekeren. Gebruik de rest van de dag – en de nacht – om zorgeloos te zijn. (Tip van bedrock.nl)

4. Kwam je dingen tegen op jouw lijstje die op te lossen zijn? Doe dit dan! Vraag eventueel om hulp als je het zelf niet lukt of als je het niet kan. Het kan lastig zijn om om hulp te vragen. Vaak bedenken we zelf allerlei redenen waarom iemand niet kan helpen of dat diegene het vast vervelend vindt. Maar ook deze aannames helpen ons niet. Vragen staat vrij en: Nee heb je, Ja kan je krijgen! Vraag of jij diegene wellicht ook met iets anders kan helpen?

5. Ga sporten, een van onze favorieten. Het maakt eigenlijk niet uit wat; (buiten) hardlopen, naar de sportschool of een lesje yoga. Het leidt af, ontspant en geeft je een goed gevoel als je (eenmaal) bent geweest. Sporten zorgt er namelijk voor dat je het gelukshormoon endorfine aanmaakt! Extra redenen om te gaan dus.

6. Probeer je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn. Dit kan door een meditatie waarbij je op jouw ademhaling focust. Lukt het nog niet om jouw gedachten weg te laten ebben maak dan gebruik van een spijkermat. Door de scherpe uiteinden word jouw aandacht naar de ‘pijnprikkel’ in het lichaam getrokken. Hierdoor laat je onbewust jouw gedachten wegzakken en kom je in een fijne ontspanning terecht. Meer informatie over de werking van de mat vind je hier daag jezelf uit en vind jouw ontspanning op de spijkermat.

7. Zoek de gezelligheid van vrienden, kennissen of familie op. Ga gezellig samen een hapje eten, een wandeling maken in de natuur of ga samen iets anders leuks doen. Door te praten maak je ‘problemen’ minder groot en behapbaar. Wellicht kom je nog tot nieuwe inzichten. Daarnaast kan een moment samen zorgen voor gezelligheid en ontspanning waardoor je even niet bezig bent met piekeren. En positieve en ontspannen gedachten zorgen voor meer positiviteit!

8. Een cursus mindfulness kan je veel mooie inzichten geven. Wanneer we piekeren zijn we vaak niet bewust van onze gedachten. Hierbij kan een cursus mindfulness helpen. Het zorgt ervoor namelijk voor dat je bewust bent van de gedachten die in je hoofd rondspoken en hoe je hier meer controle over krijgt. Dagelijkse dingen zoals tanden poetsen doen we vaak op de automatische piloot. Je leert in deze cursus o.a. bewust bezig te zijn met deze kleine dingen. Ook een leuk filmpje om te zien is: How to train your monkeymind.

9. Piekeren lijkt op nadenken, maar dat is het zeker niet. Het brengt je geen nieuwe inzichten of oplossingen. Echt belangrijk er dus iets aan te doen. Helpen bovenstaande tips jou niet? Dan kan het soms heerlijk zijn gewoon lekker gek te doen. Zet jouw favoriete nummer op, draai de volumeknop open, laat jezelf eens lekker gaan, zing (of schreeuw) mee en ga lekker los. Oh en vergeet niet de gordijnen dicht te doen voordat de buren zich zorgen gaan maken ;-).

10. Als laatst onze belangrijkste tip. Piekeren kan leiden tot stress, angst en somberheid. Zie je door de bomen het bos niet meer. Nemen de negatieve gedachten de overhand vraag dan om hulp. Je staat er nooit alleen voor! Er zijn altijd mogelijkheden en handen om jouw te helpen al lijkt het soms anders te zijn.

lachen
Delen? Ja graag!