De Flowee spijkermat een aanvulling op jouw dagelijkse routine!

Wanneer gebruik je de Flowee Spijkermat?

Vaak krijgen wij bovenstaande vraag en deze kunnen wij heel simpel beantwoorden; gebruik spijkermat wanneer jij er behoefte aan hebt! Dit kan op elk moment van de dag of je nu thuis bent, op kantoor, in de yogastudio of zelfs op vakantie. 

Wil je jouw nachtrust verbeteren of sneller in slaap vallen? Dan adviseren wij om de mat te gebruiken voordat je gaat slapen. Last van onrustige benen of vermoeide voeten? Leg de spijkermat dan onder jouw voeten terwijl je op de bank zit of als je op kantoor aan het werk bent achter de computer. Ben je beperkt in jouw dagelijkse bezigheden door jouw rugklachten of wil je de pijn in jouw lichaam verlichten? Gebruik dan de spijkermat elke avond voordat je gaat slapen. Als je ’s morgens moeilijk uit bed komen en energie mist om de dag mee door te komen? Dan kan het juist fijn zijn om de mat ’s morgens of gedurende dag erbij te pakken. In deze gevallen ervaar je binnen een paar minuten een energieboost!!

Voor het juiste effect is het raadzaam om de spijkermat elke dag zo’n 15 a 30 minuten te gebruiken.

De Flowee spijkermat goed voor elk deel van jouw lichaam

De spijkermat kan je voor jouw hele lichaam gebruiken. De meest voorkomende plekken waarvoor de mat gebruikt zijn de nek/schouders, de rug en de benen/voeten. In de webshop van Flowee vind je 3 verschillende modellen, elk model is gericht op een specifiek lichaamsdeel.

Wist je dat?
  • De Fakirs uit het oude India op echte spijkerbedden lagen? 
  • Duizend jaar geleden in China de acupressuurmat is ontstaan en dat deze bekend is geworden als spijkermat?
  • De Flowee Spijkermat een moderne variant is van het spijkerbed uit India? 

Rug

De spijkermat wordt het vaakst gebruikt voor de rug. Hier bevinden zich namelijk de meeste zenuwen en spieren die in verband staan met andere lichaamsdelen. Het is erg gemakkelijk om de spijkermat op bed te leggen, vlak voordat je gaat slapen. De stimuleert namelijk ook een diepere slaap en zorgt voor een betere nachtrust*. Leg de mat over het kussen van het bed heen zodat deze ook goed in de nek/schouders aan sluit (of gebruik hiervoor het spijkermat kussen). Ga dan voor het matje zitten plaats de handen naast de mat en rol langzaam achterover. Zorg ervoor dat ook het nekkussen goed aansluit in de nek/schouders.

*Het gebeurt vaak dat mensen op de spijkermat in slaap vallen, dit kan absoluut geen kwaad maar het is niet gebruikelijk. Gebeurt dit vaker? Zet dan een wekker voordat je op de mat gaat liggen.

Nek en schouders

Wil je de spijkermat specifiek gebruik voor jouw nek en schouders dan raden wij het spijkermat kussen van Flowee aan. Dit kussen is gevuld met boekweitkaf dat zorgt voor een fijne tegendruk en tevens erg flexibel is waardoor het perfect naar jouw lichaam vormt. Het kussen is erg gemakkelijk in gebruik. De perfecte combinatie is de spijkermat samen met het kussen. Op deze manier pak je namelijk ook alle drukpunten in de rug mee. Het kan namelijk voorkomen dat jouw nek- en/of schouderklachten (deels) uit de rug komen.

Voeten

Heb je na een dag erg last van pijnlijke of vermoeide voeten? Ga dan eens met je voeten op de spijkermat. Deze heeft namelijk een verkwikkende werking en zorgt voor een betere doorbloeding. Je kan op de mat gaan staan, houd voor de eerste keer nog even jouw sokken aan. Maar je kan ook terwijl je op de bank/stoel zit druk uitoefenen met jouw voeten op de mat. Veel mensen die last hebben van hielspoor of neuropathie gebruiken de spijkermat veel op deze manier.  Het kleine model spijkermat is hiervoor zeer geschikt.

In onderstaande video legt Marja Bazuin uit hoe je de mat het beste voor de rug kan gebruiken. Je kan hierbij zelf bepalen of je met de onderrug over gedeeltelijk met de billen op de mat gaat liggen; 

Wanneer je de spijkermat gebruikt kan het zijn dat als je er af komt jouw lichaam rood is op deze plek. Dit is een teken dat de doorbloeding in de huid goed op gang is gebracht. Dit is geen probleem en juist heel normaal. 

Tip: 

De uiteinden van de spikes kunnen wel op sommige plekken van het lichaam wat gevoelig zijn, bijvoorbeeld wanneer je met jouw hoofd op de mat ligt en deze precies op de schedelrand ligt. Omdat hier ook weinig huid zit en geen spieren heeft de mat hier ook weinig effect, leg daarom een dun stukje stof op deze plek zodat je de pijnprikkel minder vervelend maakt. Heb je van jezelf een lage pijngrens? Dan is het raadzaam om de eerste paar keren met een dun shirt op de mat te gaan liggen, de stof zal ervoor zorgen dat de mat minder pijnlijk is. In de meeste gevallen kan je na een paar keer al met de blote rug op de mat gaan liggen. Blijf vooral goed naar jouw eigen lichaam luisteren.

Is de spijkermat ook geschikt voor kinderen?

Vaak vragen mensen zich af of de spijkermat ook door kinderen gebruikt kunnen worden. Jazeker, kinderen zijn er gek op! Zo vinden kinderen het ontzettend leuk om met hun sokken over de mat te rennen, maar er is ook een aantal dat met de blote voeten er heel rustig en bewust over heen wandelt. 
Heb je een kind dat zichzelf moeilijk kan ontspannen of moeite heeft zijn/haar hoofd leeg te maken? Maar ook zeker kinderen met ADHD, prikkelstoornis of autisme kunnen baat hebben bij het gebruik van onze spijkermat. Door de prikkelende werking worden ze er vaak juist rustig van, hun lichaam ervaart een nieuwe soort prikkeling waardoor ze juist rustig worden. In deze gevallen kunnen kinderen gewoon met hun rug op de mat gaan liggen. Wel is het raadzaam om dit eerst met een shirt aan te doen, zijn ze gewend? Dan kan het ook zeker zonder shirt!