Slecht slapen kan een behoorlijke impact hebben. Naast je continu moe en futloos voelen, kan het lastiger zijn om jezelf te kunnen concentreren of focussen. Je weerstand gaat omlaag, je bent vatbaarder voor virussen en ziektes en je kan last krijgen van hoofdpijn. Dat een goede nachtrust belangrijk voor je is weten we dan ook allemaal maar wat betekent slecht slapen nu eigenlijk voor jou?

Normaal slapen

Dat slapen een groot onderdeel is van jouw gezondheid is een algemeen begrip. Na een drukke
werkdag heeft jouw lichaam en je brein tijd nodig om te herstellen en alle prikkels te verwerken. Er wordt gezegd dat iedereen minimaal 8 uur slaap nodig heeft, sommige mensen hebben voldoende aan 7 uur slaap, andere hebben meer uren nodig. Waarbij jongeren vaker meer slaap nodig hebben dan ouderen.

Als je af en toe wakker wordt gedurende de nacht, dan hoef je jezelf nog niet meteen zorgen te maken. Het is belangrijk om jezelf bewust te zijn van jouw slaapritme op het moment dat je jezelf overdag minder fit voelt.

Slapeloosheid

Wanneer je minstens 3 keer in de week slecht slaapt en hierdoor overdag minder goed kunt functioneren dan wordt er gesproken van slapeloosheid. Slecht slapen is niet voor iedereen hetzelfde. De een kan moeilijk in slaap vallen, de ander wordt ’s nachts een aantal keer wakker. Ook is het lang wakker liggen ’s nachts een veel voorkomend probleem of het vroeg wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen een grote irritatie.

Oorzaken slaapproblemen

Wanneer je problemen hebt met slapen kan dit verschillende oorzaken hebben. Vaak komen deze problemen voort uit deze top 3;

  1. Oorzaak nummer een is stress. Dit kan komen door spanning op het werk of in relationele sfeer maar ook door zorgen die aan deze twee gekoppeld zijn. Door stress kan je jezelf moeilijker ontspannen, wellicht ben je onbewust veel bezig met de zaken die spelen en hierdoor is je hoofd en het onderbewustzijn continu hiermee gevuld.
  2. Op twee staan de lichamelijke klachten die ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Hierbij denk je allereerst aan pijn in het lichaam maar ook benauwdheid is een veelvoorkomend probleem zoals benauwdheid en hoesten. Minder voorkomend is jeuk, ’s nachts moeten plassen, zuurbranden, hartkloppingen, opvliegers, kuitkramp of rusteloze benen.
  3. Als laatste maar ook zeker niet onbelangrijk zijn de psychische klachten zoals angsten en depressies.

WIST JE DAT:

Het gebruik van een smartphone, laptop, tv of tablet jouw nachtrust kan beïnvloeden.

 

Tip: Neem een half uur tot een uur voordat je gaat slapen een moment van ontspanning. Veel mensen gebruiken voor het slapen de Flowee spijkermat. Hiermee maak je onbewust jouw hoofd leeg en zorgt ervoor dat je in een diepere ontspanning terecht komt.

Ook kan het zijn dat een bepaald slaapritme is opgebouwd uit een gewoonte. Zoals een verstoring in het dag-en-nachtritme. Of door bepaalde producten die worden genuttigd zoals koffie, alcohol, roken, drugs, medicijnen of laat en zwaar eten.

Gevaren van slecht slapen

Als je een langere tijd last hebt van slaapproblemen kan dit voor grote problemen zorgen. Hieronder een opsomming van klachten die op kunnen treden bij slecht slapen.

  • Lichamelijk klachten zoals nekklachten, hoofdpijn of rugpijn Vermoeidheid door slecht slapen
  • Moe, suf en futloos voelen (vermoeidheid)
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Prikkelbaar
  • Spanning in het lichaam

Ook kan het hebben van slaapproblemen weer zorgen voor nieuwe slaapproblemen waardoor deze chronisch worden. Belangrijk dus om er op tijd wat aan te doen!

Hoe kan ik mijn nachtrust verbeteren? Lees het hier verder; we delen vijf handige tips!

Delen? Ja graag!