Onze 2 favoriete en simpele meditatieoefeningen

Mediteren, simpelweg niet meer dan met aandacht zorgen voor je brein. Voor ons net zo belangrijk als gezond eten en voldoende bewegen. Daarom delen we onze 2 favoriete en meest simpele meditatie oefeningen zodat ook jij het mediteren eigen kan maken.

Helaas worden we niet allemaal met mediteren grootgebracht, ook wij niet. Vanuit onze opvoeding door onze ouders, op school en later ook omringd door vrienden zijn we grootgebracht met niet lullen maar poetsen. Hard werken en goede cijfers halen, de focus ligt vooral op het direct presteren en jezelf zo goed mogelijk blijven ontwikkelen. Pas later kwamen we er zelf achter dat deze instelling voor ons niet (altijd) werkt. We misten de balans van inspanning en rust. Tijd voor jezelf nemen, voelen wat jezelf belangrijk vindt en weten waar je behoefte aan hebt. Maar hoe kom je hier nou achter? Simpelweg door even stil te staan bij jezelf en te voelen en ervaren wat er speelt. En dit kan door mediteren. In het begin zal je twijfels hebben, onrust voelen, er kan een frustratie opkomen en het voelt als iets dat niet tastbaar is. Dit is heel normaal omdat we het niet geleerd hebben en dus niet kennen. Dit overkomt je meestal als je iets nieuws leert, zoals je bijvoorbeeld bij fietsen. Het kost in het begin wat moeite om jezelf iets aan te leren, om het onder de knie te krijgen. Maar uiteindelijk zal het je alles waard zijn!

 

Belang van meditatie

Mediteren zorgt ervoor dat je de tijd en aandacht neemt voor wat je voelt en wat er speelt in je leven. Het kan je gedachten op orde brengen en je zal met aandacht bij je lichaam zijn wat er speelt en wat je voelt. Dit hebben we gewoonweg nodig om dingen die gebeuren en spelen in ons leven een plekje te geven en te verwerken. Dit hoeven geen grote en zware gebeurtenissen te zijn zoals verlies van een dierbare, eindigen van een relatie of een ruzie. Ook kleine dingen die op een dag gebeuren hebben jouw aandacht nodig om te worden verwerkt. Deels doen we dit door onszelf te ontspannen. Anderzijds is dit ook een valkuil voor vele omdat we dan onszelf gaan verplichten om die ontspanning op te zoeken. Waardoor de ontspanning weer een moeten wordt, we hier niet van kunnen genieten en het dus ook geen ontspannen meer is.

mindfulness en mediteren

Investeer in jezelf en in jouw brein

Het is belangrijk om in jezelf te blijven investeren. Jezelf te blijven ontwikkelen en te blijven leren. Je hersenen hebben net als je lichaam voeding nodig. Je kan gezond eten wat een positieve uitwerking heeft op je hersenen. Maar het is ook bewezen dat mediteren de productiviteit van je hersenen stimuleert. Mediteren kan je niet in 1 keer, forceer het niet, wees niet te streng voor jezelf en geef het een kans. Een ding is zeker. Al het begin is moeilijk maar je hebt het waarschijnlijk zo onder de knie. Zie het als fietsen dat kon je, waarschijnlijk, ook niet van de een op de andere dag.

Wist je dat

Het fijne aan een meditatie is dat je deze vrijwel altijd en overal kunt doen. Net wanneer jij er behoefte aan hebt want meer dan jouw ademhaling heb je niet nodig. Meditatie wordt veel toegepast bij mindfulness en yoga.  

Meditatieoefening 1: Ademhalingsmeditatie

De ademhalingsmeditatie, eigenlijk spreekt het al voor zich. Het is niets meer en niets minder dan jouw focus en aandacht brengen naar jouw ademhaling. Een mooie manier om je hoofd leeg te maken, tot rust te komen en jouw aandacht te trainen.

Wanneer je een fijne en rustige plek hebt gevonden sluit je jouw ogen zodat je jezelf beter kunt concentreren. Je focust jezelf op de inademing van een frisse lucht door de neus naar binnen, houdt jouw ademhaling enkele seconden vast en ademt weer uit via de neus. Je kan hierbij een vast telpatroon aannemen van 4 seconden; adem in tel tot 4, houdt je adem 4 seconden vast en adem in 4 seconden de lucht weer uit je lichaam. Komen er gedachten op en vergeet je te tellen? Geen probleem laat deze gedachten weer wegebben en begin weer opnieuw met tellen.

Deze meditatie kan je zo’n 10 a 20 minuten uitoefenen. Het is bewezen dat elke dag mediteren zorgt voor een rustiger brein, meer geluk en zorgt voor meer productiviteit. Ze een wekkertje wanneer je gaat mediteren zodat je niet in slaap valt (want dit kan gebeuren) en dat je niet continu afgeleid wordt om aan de tijd te denken.  

Tip

Zorg ervoor dat als je gaat mediteren, en zeker als je een beginner bent, je een rustige plek op zoekt waar je niet gestoord kan worden. Neem een comfortabele houding aan, dit kan liggend zijn of op een meditatiekussen.

Wil je zelf een meditatiekussen aanschaffen om comfortabel te mediteren? Lees dan hier waarop je moet letten bij de aanschaf van een meditatiekussen.

Meditatieoefening 2: Geleide meditatie

Vind je het lastig om jouw aandacht ergens bij te houden, loopt je hoofd over met gedachten en ben je snel afgeleid? Probeer dan eens een geleide meditatie. Een geleide meditatie is een vorm van mediteren waarbij je jezelf volledig focust op een stem dat een verhaal vertelt of muziek. Het is een laagdrempelige manier van mediteren omdat je niet hoeft na te denken over wat je moet doen. Dus ook niet te bedenken dat je niet mag denken.

Johan Noorloos legt in deze video op een fijne en makkelijke manier uit wat mediteren precies is, legt de ademhalingsmeditatie uit en neemt je mee in een geleide ademhalingsmeditatie. Een geleide meditatie is niet altijd een ademhaling meditatie maar kan ook een verhaal, muziek, mantra of geluid zijn. Ook een veel voorkomende vorm van een geleide meditatie is de bodyscan. Hierbij neemt een stem je mee stap voor stap door jouw lichaam. Hierbij wordt er vooral de focust gelegd op de verbinding tussen je geest en het lijf. Om de verbinding en het gevoel hiervan te versterken.

Johan Noorloos

Je vindt ontzettend veel geleide meditaties op youtube en ook zijn er inmiddels vele meditatie apps te vinden. Waar je misschien de ene stem niet fijn vindt, ervaar je bij een ander een verhaal waar je niks mee kan en vooral veel frustratie of gevoelens bij je opgeroepen worden. Zoek dan vooral rustig verder er is voor iedereen wat te vinden dat bij je past.

Delen? Ja graag!