Ontspanningstips voor deze zomer!

Met Flowee willen we graag zoveel mogelijk mensen laten ontspannen. Het belang van ontspannen wordt vaak onderschat. Dat is ook niet heel gek want vanuit vroeger hebben we geleerd; doe maar je best en als je zo hard mogelijk werkt, dan kom je er wel. Misschien was dat vroeger wel zo. En geldt het in sommige gevallen ook nog wel maar we moeten niet vergeten dat we in onze huidige maatschappij veel meer prikkels te verwerken hebben. We komen minder buiten, bewegen minder en daarom is het belang van ontspannen veel groter geworden. Daarom delen wij graag onze vijf ontspanningstips waarbij je echt even tot rust kunt komen.

 

Ontspanningstips

1. Start met mediteren

Mediteren heeft bij sommige helaas nog het zweverige imago. En dat terwijl het eigenlijk heel simpel is en totaal niet zweverig: je denkt gewoon even aan helemaal niks. Ja?! En juist dat is eigenlijk best moeilijk. Want onze gedachten maken overuren. Per dag hebben onze hersenen zo’n 40 a 60 duizend gedachten! Hoe fijn is het dan om helemaal niks te denken? Dit kan je trainen. Op internet zijn er veel voorbeelden van meditaties te vinden. Voor ieder wat wils. Wat wij een ontzettende fijne app vinden is: Meditation moments app. Niet alleen het aanbod daar is ontzettend groot. Ook kun je er elke dag aan herinnerd worden om een moment voor jezelf te nemen.

2. Maak een wandeling in de natuur

Onze favoriet! Wij, Tamara & Manon, wonen niet midden in de stad. Voor ons is het dan ook erg gemakkelijk om even de natuur in te lopen. Genieten van het groen om ons heen, de frisse buitenlucht en het vrolijke geluid van vogels. Hier kunnen wij enorm van genieten. Het is bewezen dat wandelen in de natuur onze geest kalmeert en de werking van ons brein verandert waardoor onze mentale gezondheid verbetert. Reden genoeg dus om elke dag minimaal een half uur te wandelen.

3. Luister naar muziek

Vaak zijn we geneigd om de tv aan te zetten ter ontspanning. Maar wist je dat je veel beter muziek kan aanzetten? Als we naar muziek luisteren worden er diverse gebieden in onze hersenen actief. Zo krijg je misschien zin om te dansen en wordt ons motorisch gebied geprikkeld. Kan er emotie loskomen en maken de hersenen dopamine aan. Een neurotransmitter die ervoor zorgt dat je jezelf geluk voelt.

4. Ontmoet vrienden

Dat het hebben van sociale contacten een fijn gevoel geeft weten we allemaal wel. Tenzij een persoon veel energie kost dan kan je er misschien wel beter afscheid van nemen. Maar het hebben van een goed gesprek brengt ons tot nieuwe inzichten, iets leuks met iemand anders doen zorgt voor meer endorfine en een knuffel maakt het gelukshormoon oxytocine aan. Of verstuur eens een kaartje naar iemand die je al lang niet meer hebt gesproken. Ook dat kan jou een fijn gevoel geven.

5. Zorg extra voor jezelf

Maak extra tijd vrij voor jezelf. Neem een uitgebreid bad of een douche. Neem de tijd om uitgebreid jouw haar te wassen. Verzorg je lichaam en smeer jezelf in met verzorgende bodylotion. Of maak eens een gezonde Smoothie met fruit en groenten. Als we ons goed voeden met voedingsstoffen dat ons lichaam ook nodig heeft dan gaan we ons ook veel beter voelen. Een leuke boektip die je hiervoor nieuwe inzichten kan geven is: Brainfood van Charlotte Labee.

 

Delen? Ja graag!