We horen vaak om ons heen dat vrienden en kennissen een avondje rustig op de bank voor de tv gaan hangen. Na een drukke dag kunnen ze wel wat ontspanning gebruiken. Lekker relaxed zou je denken. Maar eigenlijk ben je alleen maar bezig met het zorgen voor afleiding in plaats van echte ontspanning? Wij leggen je graag uit waarom dit zo is en delen onze tips over hoe je nu echt kunt ontspannen!

Allereerst het belang van ontspannen

Wanneer we ontspannen krijgt ons lichaam de kans om te herstellen. De spieren ontspannen, afvalstoffen worden afgevoerd, de hormoonspiegels worden weer op peil gebracht en ons afweersysteem wordt aangevuld. Ook ons brein verwerkt alle indrukken van de dag. Een juiste balans tussen spanning en ontspanning is daarom dus ook enorm belangrijk! Wanneer we niet voldoende ontspanning kan dit een negatief effect hebben op onze nachtrust, weerstand en spijsvertering. Dit heeft weer als effect dat je minder goed tegen drukte en stress kunt. Waardoor je nog meer ontspanning nodig hebt! En dit is het begin van een vicieuze cirkel.

 

Verschil tussen ontspanning en afleiding

Wanneer je denkt dat je met een avondje tv kijken een rustmoment bereikt dan heb je het mis. Je bent jezelf eigenlijk aan het afleiden van de stress of onrust die in je lichaam zit. Je richt jouw aandacht op iets anders waardoor je even vergeet dat je erg drukt bent. Dit voelt als ontspanning. Maar eigenlijk is jouw hoofd nog steeds ontzettend druk met het beeld en geluid dat binnen komt te verwerken. Afleiding dus.

Lichamelijk voel je jezelf misschien uitgerust maar jouw brein heeft niet de kans gekregen om alle indrukken van die dag te verwerken. Die ervaart nog drukte/stress. Wanneer je na het tv kijken direct naar bed gaat kan het zijn dat je moeilijk in slaap komt, vaak wakker wordt en niet uitgerust aan de volgende dag begint. In een eerder blog deelden wij onze vijf tips om jouw nachtrust te verbeteren.

Spanning en stress in ons lichaam

Gedurende de dag ervaart ons lichaam stress momenten. Dit kunnen korte momenten zijn zoals het haasten voor een bus, een mok hete koffie die bijna over je schoot valt of een deadline die we moeten halen. Op dit moment spannen je spieren aan, jouw ademhaling versnelt en je hersenen maken de stresshormonen zoals adrenaline en cortisol aan. Zodat je sneller op een situatie kunt reageren. Ook wel bekend als het Fight or Flight modus. Superhandig dus! Behalve als stress te lang aan houdt.

Effect van langdurige stress

Wanneer een stressvolle periode lang aan houdt kan dit negatieve gevolgen hebben. Je kan last krijgen van hoofdpijn, concentratieproblemen, negatieve gevoelens, slapeloosheid en nek-, schouder- of rugklachten. In het ergste geval kom je in een burn-out terecht of ontstaan er grote lichamelijke klachten. Zoals hart- of vaatproblemen, diabetes en overgewicht. Daarom is het belangrijk om op tijd te ontspannen!

 

Juiste manier van ontspanning

Sommige zullen misschien denken wat moet ik dan doen om goed te ontspannen? Per persoon kan dit verschillen. Waar de een lekker relaxed van wordt dat hoeft voor de ander niet zo te zijn. Vaak geven mensen wel aan van de volgende punten relaxed te worden:

1. Luister naar muziek
2.
Sporten
3. Een boek lezen
4. Een wandeling maken in de natuur
5. Geef jezelf een massage cadeau
6. Een warm bad of douche
7. Seks
8. Maak eens een heerlijke maaltijd voor jezelf klaar
9. Ga voor het slapen gaan op een spijkermat liggen
10. Ook kan yoga, meditatie of mindfulness een fijne manier van ontspanning zijn.

Kleine ontspanningsmomentjes

Gedurende de dag pakken we met enige regelmaat onze mobiele telefoon. Allesbehalve ontspanning maar weer afleiding. Het lijkt wel alsof we elk vrij moment gebruiken om op onze telefoon te zitten. Enerzijds verslaving misschien anderzijds ongemak omdat we ons anders geen houding weten te geven.

Zo zit vrijwel iedereen in de bus in zijn mobiel gedoken, staan we met ze alle bij het stoplicht met een telefoon in onze handen en wordt deze er direct bij gepakt als je alleen aan een tafel zit in een restaurant. Of als we pauze houden.

Allemaal momentjes dat je eigenlijk ook kunt ontspannen! Kijk eens om je heen. Geniet van eens van een kop thee, de kleuren om ons heen, van het leven op straat, de geur die onze neus binnendringt in een restaurant. Focus jezelf eens op jouw zintuigen, zoals het ook al in ons logo staat: Relax your Senses 😉

Kan jij wel wat hulp gebruiken om meer te ontspannen?

Delen? Ja graag!