Mindfulness klinkt veel ingewikkelder dan dat het is. Want eigenlijk hebben we helemaal niks meer nodig dan gewoon onszelf en een stukje bewustwording. Want met aandacht ergens volledig bij zijn, dat is mindfulness. Bewust zijn van datgeen wat je doet, voelt, ervaart, ruikt, proeft en hoort op het moment.

Wanneer je als kind opgroeit leer je ontzettend veel dingen. De meest simpele dagelijkse dingetjes zoals tandenpoetsen, eten en naar school. Als je ouder wordt zijn dit er meer en meer. Zoals autorijden, sporten en de werkzaamheden die je op het werk doet. Door de jaren heen wordt er steeds meer van ons verwacht. Niet alleen op het werk en in jouw privé omgeving. Maar ook zeker de druk en verwachtingen die je jezelf oplegt. Omdat ons hoofd zo vol komt te zitten gaan we de simpele dagelijkse dingetjes steeds meer op de automatische piloot doen.
 
Dit alles maakt dat je op sommige momenten niet bezig bent met hetgeen dat je daadwerkelijk ervaart of voelt. Herken je  het volgende? Je rijdt met de auto naar het werk en eenmaal op het werk aangekomen vraag je jezelf af of je wel voor dat stoplicht bent gestopt? Of je bent gezellig een avondje uit en ineens schiet het door je hoofd; Staat de strijkijzer nog aan?! Je bent in jouw hoofd alleen maar bezig met wat je allemaal “moet” doen of gedaan hebt. Dit overkomt bijna iedereen. We hebben allemaal die momentjes dat ons hoofd vol zit. Allerlei gedachten die ronddwalen waardoor we niet bewust bezig zijn met wat er op dat moment gaande is.
Zou jij ook wel meer rust in je hoofd willen? Bewust bezig zijn met datgeen wat je aan doen bent? Dan bedoelen we niet meteen een ticket boeken naar bijvoorbeeld Ibiza. En lekker op het strand te gaan chillen. Want nee dat werkt niet. Misschien voor event, maar zeker niet op langer termijn. Het is vaak iets structureel aanpassen in jouw leven. En nee dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Je kan gewoon beginnen met een simpele meditatie oefening
Maar waar begin je dan? En wat is dan die simpele oefening? Nou hier komt ie; 
Een simpele meditatie oefening van 5 minuten.
 
1. Kies een rustige plek uit waar je comfortabel kan zitten. Dit kan op de grond met een meditatiekussen. Of op een stoel. Zorg dat je een mooie rechte recht hebt en leg je handen op jouw schoot. Sluit je ogen. Zit je op een stoel? Houd beide voeten op de grond. 
 
2. Ga met jouw aandacht naar jouw lichaam. Voel hoe je zit? Hoe voelen je voeten, jouw benen, de rug, de armen, jouw nek, gezicht en hoofd? 
 
3. Probeer zo stil mogelijk te blijven zitten. Voel je een kriebel? Of een tinteling, laat het dan komen en ook weer gaan. Probeer er niet op te reageren. 

4. Focus op jouw ademhaling. Adem in door je neus, volg jouw ademhaling door jouw lichaam. Via het neusgat, de luchtwegen, de longen en weer terug naar buiten. Heb je moeite om jouw ademhaling te voelen? Haal dan eerst een paar keer diep adem door de neus.
 
5. Probeer vervolgens bewust je focus bij de ademhaling te houden. Poppen er gedachten op? Laat het gaan en haal jouw aandacht weer terug naar de ademhaling. Blijf dit doen totdat de 5 minuten* voorbij zijn. 
*Tip: Zet een wekker met een rustig alarm om jezelf bewust te maken dat de 5 minuten voorbij zijn. 

Probeer deze oefening een week lang toe te passen in jouw dagelijkse ritme. In het begin zal het lastig zijn en sommige dagen voel je misschien een frustratie. Wees niet te streng voor jezelf en bouw het rustig op. Als het je helpt maak een lijstje zodat je elke dag kan afvinken. Je zal merken dat het steeds makkelijker zal gaan.

Onderzoek wijst uit dat mindfulness sterk een bijdrage kan leveren aan het kwaliteit van leven. Ga met deze oefening aan de slag en geef het een kans. Gebruik de Flowee spijkermat voor een extra relaxmoment!! 

Good luck! 
 
Ps. Hieronder ter aanvulling nog een grappige video (2 min). Waarin een Monnik op een simpele manier vertelt over meditatie en hoe je deze eigen kan maken. Wanneer je behoefte hebt aan mediteren kan je dit op elke plek. Het is alleen een kwestie van oefenen.