Vijf simpele oefeningen voor meer mindfulness

In een eerdere artikel hebben we al geschreven over wat mindfulness nu precies is. Zo legden we uit dat het veel ingewikkelder klinkt dan dat het is. Want eigenlijk is het gewoon met aandacht ergens volledig bij zijn, bewust zijn van datgeen wat je doet, voelt, ervaart, ruikt, proeft en hoort.

Het klinkt erg gemakkelijk maar wanneer je uit een sleur wilt komen, gewoontes wilt doorbreken dan is het belangrijk dat je hier de tijd voor neemt. Teveel hooi op je vork nemen kan ervoor zorgen dat je al snel de handdoek in de ring gooit en weer op oude voet verder gaat. Juist daarom is het belangrijk om met deze vijf kleine oefeningen een begin te maken naar meer mindfulness.

Oefening 1: Adem in, Adem uit.

Een basisoefening die ja altijd toe kunt passen is de ademhalingsoefening. Heb je last van hoofdpijn, loopt je hoofd over of heb je jouw emoties even niet meer onder controle? Jouw ademhaling is er altijd. Breng jouw aandacht naar jouw ademhaling, voel hoe de lucht door jouw neus naar binnen gaat. Hoe de longen worden gevuld met zuurstof en hoe je deze lucht ook weer uit jouw longen brengt door deze via jouw mond weer naar buiten laat gaan om vervolgens meer te ontspannen. En weer opnieuw; adem langzaam en diep in, adem langzaam en rustig uit.

Deze oefening kan je op elk gewenst moment doen. Even een adempauze. Wil je liever een rustige plek, kijk dan waar dit het beste kan waar je jezelf kunt afsluiten van jouw omgeving dus bv in een stille ruimte. Ben je aan het werk en is er geen ruimte waar je jezelf even kunt terugtrekken? Doe eens gek en zoek een toilet op. Hier heb je meestel een momentje voor jezelf ;).

Oefening 2: Doe datgeen wat je doet met aandacht.

Wanneer we druk zijn loopt ons hoofd over met gedachten, dagelijkse dingen gaan we op de automatische piloot doen. Je herkent het zelf vast wel op het moment dat je ergens bent denk je ineens heb ik de auto wel op slot gedaan? Heb ik mijn tanden wel gepoetst of ben ik niet vergeten de kookplaat uit te zetten? Standaard dingen die dagelijks terugkomen gaan we op de automatische piloot doen. Probeer jezelf eens uit te dagen en met aandacht de dingen te doen die je doet. Begin klein en verwacht niet teveel van jezelf. Begin in de ochtend eens met tanden poetsen. Doe dit heel bewust en met volle aandacht. Plak voor jezelf een post it note op de spiegel ter herinnering. Probeer met kleine stapjes steeds meer dagelijkse dingen met volle aandacht te doen. 

Oefening 3: Creëer een zenplekje voor jezelf.

Steeds meer mensen hebben een ruimte of een plekje in huis waar ze zichzelf kunnen terugtrekken. Een zenplek waar je met aandacht bij jezelf kunt zijn. Waar je yoga kan doen, meditatie of aan mindfulness. Dit kan een plek op zolder zijn of in de slaapkamer. Belangrijk om een ruimte te kiezen waar je niet teveel wordt afgeleid door rommel of veel geluiden. Deze plek geeft je de kans om de drukte van de dag van je af te laten glijden. Neem op deze plek een moment om op je ademhaling te letten, een bodyscan te doen of gebruik een spijkermat voor meer ontspanning.

Oefening 4: Probeer positief in het leven te staan en wees lief voor jezelf. 

Ons brein is zo gemaakt dat negatief nieuws ons meer bij blijft dan positief nieuws. Ons brein doet dit niet voor niks, dit heeft namelijk te maken met onze overlevingsmodus. Onze voorouders moesten namelijk scherp zijn op gevaar zodat ze meteen op de vlucht konden slaan wanneer het nodig was. Door te focussen op het slechte hadden zij simpelweg meer overlevingskans. Deze eigenschap hebben we in onze huidige maatschappij gelukkig niet veel meer nodig, de negativiteit brengt ons niet veel. Wanneer negativiteit de overhand neemt gaan we veel piekeren en ‘doemdenken’, er blijft dan weinig ruimte over voor de positieve dingen in het leven. Goed om ons hiervan bewust te zijn! Want onze interne realiteit wordt gevormd door datgeen waar we onze aandacht op richten. Dus probeer lief voor jezelf te zijn en te focussen op de positieve dingen. Wees bijvoorbeeld trots op jezelf als je in de ochtend het bed hebt opgemaakt. Yes! Een taak volbracht, positiviteit! En door. 

Oefening 5: Druk op pauze en geniet.

In ons drukke leven leggen we ons veel dingen op. We moeten zoveel, ook de leuke dingen in het leven zien we als een verplichting. We moeten nog met die vrienden iets gaan doen, we moeten nog sporten, we moeten echt eens samen een dagje eruit. Zo worden de leuke dingen in het leven ineens niet meer zo leuk. Tip: Plan een dagje niks, blokkeer je agenda gewoon simpel weg door niks te plannen. Juist dan komen er leuke ideeën in je op om te gaan doen. Eindelijk de spullen in huis opruimen waar je elke keer geen tijd voor had, spontaan een dagje uit of ga erop uit en maak een flinke wandeling in de natuur. 

Delen? Ja graag!