Uit een onderzoek is gebleken dat 40% van de werknemers behoefte heeft aan maatregelen tegen werkdruk en werkstress. 

Stress in beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Het is dan ook niet zo gek dat zo’n groot percentage werknemers behoefte heeft aan maatregelen bij hoge werkdruk en stress. In een bedrijf is het niet altijd mogelijk om deze werkdruk of werkstress direct of binnen een korte periode op te lossen. Daarom is het als werkgever ontzettend belangrijk om de werknemers meer ontspanning te bieden op de werkvloer. Maar ook hieraan wordt niet altijd gedacht door de werkgever. Met deze vijf tips leer je hoe jij zelf meer ontspanning kan ervaren op de werkvloer. 

Stap 1: Neem regelmatig pauze en beweeg.

Je hersenen hebben regelmatig pauze nodig om alles te verwerken. Heb je geen tijd? Dan juist heb je tijd nodig om pauze te nemen anders loop je simpelweg vast in jouw hoofd. En neemt de productiviteit af. Dus ga bewust even wat drinken halen en neem even de tijd om te bewegen. (Stoel) Yoga en andere activiteiten op het werk nemen enorm toe, gelukkig zien ook steeds meer werkgevers in dat sport de productiviteit op het werk verhoogt. 

Voel jij jezelf futloos?
Stap 2: Mediteer.

Neem eens de tijd om stil te staan bij wat je voelt en je jezelf voelt. Wanneer de werkdruk hoog is en je veel stress ervaart staat jouw lichaam continu in de overlevingsmodus. Het kan dan gebeuren dat een collega iets tegen je zegt en dat je dit verkeerd opvat of persoonlijk aantrekt. Dit heeft niet altijd te maken met wat er tegen je gezegd wordt. Soms kan dit ook te maken met hoe jij jezelf op het moment voelt.
Neem de tijd om een korte meditatie te doen en deze hoeft zeker niet zweverig te zijn. Ga rechtop zitten op een stoel, zet beide benen op de grond, sluit even jouw ogen en ga met aandacht naar jouw lichaam. Adem diep in door de neus, houd de adem een aantal tellen vast en adem dan uit door de mond. Houdt dit zo’n 5 minuten vol en laat de gedachten die in je op komen rustig weer varen en houd jouw aandacht bij de ademhaling. 

Stap 3: Leg je telefoon eens weg in de pauze.

Tijdens de pauze is het een moment om rust te nemen, wat eten en jezelf op te laden om weer met frisse energie verder met het werk te gaan. Een mooi moment om jouw hoofd leeg te maken. Leg dan ook bewust jouw telefoon weg en maak bijvoorbeeld een wandeling in de frisse lucht buiten*. Of speel een denkspel met jouw collega’s, ook ontzettend leuk om jouw aandacht op iets anders te richten en jouw hoofd leeg te maken. 

*Onderzoek toont aan dat 10 minuten wandelen je hersenactiviteit zo prikkels dat je de rest van de dag weer productief en creatief bezig kan zijn. Helemaal perfect is 20 minuten wandelen. 

Stap 4: Gebruik een spijkermat ter ontspanning.

Een spijkermat stimuleert de doorbloeding in het lichaam en zorgt voor een betere nachtrust. Slaap je slecht door de werkdruk of stress? Gebruik dan een spijkermat zo’n 10 a 20 minuten voordat je gaat slapen. Doordat de scherpe uiteinden van de mat in jouw lichaam drukken wordt jouw aandacht volledig naar het lichaam getrokken. Hiermee maak je onbewust jouw hoofd leeg. De lichte ‘pijnprikkel’ zwakt na een paar minuten af en je merkt dat jouw lichaam lekker warm wordt. Op een gegeven moment zal je merken dat je bijna in slaap valt. Dan leg je de mat aan de kant en val je rustig in slaap. Doordat je rustig in slaapt valt is de nachtrust vaak langer en dieper. gb

De spijkermat kan ook worden ingezet worden op kantoor. Leg de mat onder de voeten om de doorbloeding in de benen te stimuleren of gebruik het kussen bij pijnlijke nek en schouders. 

Meer weten of de werking van de spijkermat?

Stap 5: Geef een compliment!

Het krijgen van een compliment is erg fijn. Een schouderklopje omdat je iets goed doet geeft is een blijk van waardering en geeft bevestiging dat je goed bezig bent. Iedereen vind het erg fijn een compliment te ontvangen.
Het geven van een compliment is daarentegen ook erg leuk om te doen. Want hoe fijn is het om te zien dat je iemand anders een goed gevoel geeft. En wat je geeft krijg je ook weer terug. Het geven van complimentjes draagt bij aan een fijne werksfeer.