Iedereen heeft vast wel eens last van een stress momentje, drukte rondom het werk of andere verplichtingen. Snel nog even boodschappen doen, eten koken en door naar het sporten of die ene afspraak waar je echt niet onderuit kan. 

Tegenwoordig ervaren veel mensen steeds meer stress, dit zien we ook terug in het aantal toenemende burn-outs. Dagelijks ontspanning is een onderdeel waar we steeds bewuster mee bezig zijn. Op het werk wordt sport en ontspanning steeds meer gestimuleerd en daarnaast neemt ook de groei van sport- en meditatie apps toe. Zo ervaren ook steeds meer mensen de benefits van Yoga & Meditatie.

Een van onze Favoriete poses binnen Yoga vinden wij de Butterfly Pose; 
Deze Asana (yogaoefening) wordt veel gebruikt in de Yin Yoga. In deze pose ontspan je het heupgebied, hier wordt onbewust veel stress in opgeslagen, net als in de nek en schouders.

Hieronder vind je 2 variaties op de butterfly pose.

1. Butterfly pose
Ga op de grond zitten. Adem in en buig je knieën naar buiten zodat je voetzolen tegen elkaar aan komen. Trek je voeten met jouw handen zo dicht mogelijk naar je bekken toe op de uitademing.
Adem in en houd je voeten vast en maak je rug zo lang mogelijk. Blijf een aantal ademhalingen in deze houding zitten.

Een leuke en vooral fijne variant op de butterfly pose is de ”liggende vlinder”. Deze oefening is bijna hetzelfde als de butterfly pose, alleen dan liggend. Hierbij gebruik je een bolster voor in je rug, op deze manier is de oefening ook gelijk een borstopener. 

2. Goddes pose – liggende vlinder

Je gaat zitten met je knieën gebogen, waarbij je de voeten zo dicht mogelijk bij je bekken zet. Je plaats de voetzolen tegen elkaar en laat je knieën langzaam naar buiten vallen. De bolster leg je al in de lengte achter je neer. 
Leun op een uitademing naar achter en houd hierbij je borst naar voren. Steun op je ellebogen en ga langzaam met je rug op de bolster liggen. Probeer zover mogelijk je benen naar buiten te laten vallen zonder spanning in je lichaam te brengen.
Houd je onderrug lang door je bekken te kantelen. Blijf 3 tot 5 minuten in deze houding waarbij je de focus naar jouw ademhaling brengt, probeer bij elke ademhaling steeds meer te ontspannen. Kom op een inademing weer omhoog. 

TIP: Deze oefening is ook heerlijk in de avond net voordat je gaat slapen.